Historiek

Het begon allemaal op 4 december 1981…

Want toen werd MIRA (miniatuur racing) Zwevegem opgericht.

Het betrof enkele leden uit de club MIRA Menen die het idee hadden opgevat hun eigen weg te gaan.

of… misschien was het toch net iets vroeger …

ja een handvol ‘piloten’ die de Otegemstraat in Zwevegem opeisten aan de verkeerslichten met de Demeesterstraat en met hun benzine wagens op zaterdagnamiddag in dé Otegemstraat rondreden tijdens de Ommegangfeesten…. Die piloten zouden weldra het eerste ‘bestuur’ van MIRA vormen, mannen zoals een Armand Vantomme, Yves Matton, Hendrik Dewaele, Marc Valcke…

Vanaf februari 1982 bestond de club uit een 9 tal leden; onder leiding van Armand Vantomme.

In het begin werd in de winter elektro gereden en in de zomer met benzine wagens… mede dankzij de hulp van de toenmalige schepens (waaronder Basil Naessens) kon MIRA Zwevegem elke zondagnamiddag gebruik maken van de speelplaats van de gemeenteschool in Zwevegem.

Vanaf september 1982 kreeg MIRA Zwevegem de kans om een onderkomen te vinden in centrum “De Brug”; wat ze natuurlijk ook aannam en is tevens de locatie van de RC club zoals we die nu kennen. Het liet MIRA Zwevegem toe om een permanent indoor circuit te bouwen; wat een enorme stimulans betekende voor de elektro auto’s; daar het begin de jaren ’80 de enigste MIRA club was die over een permanent circuit beschikte. De steun van het lokale gemeentebestuur wierp zijn vruchten af want…

Gedurende de jaren bleef het aantal leden stijgen en stijgen en vooral de interesse in het elektro racen groeide binnen MIRA Zwevegem. Zodat wordt besloten dat na 1985 MIRA een volledige elektro club is. De benzine rijders wijken uit naar RCR Roeselare. Na enkele jaren wijzigde de naam naar MRCZ ( Miniatuur Racing Club Zwevegem).

Op 10 november 1985 wordt de allereerste officiële wedstrijd verreden op het indoor circuit MRCZ.

De klasses in de jaren ’80 zijn “1/12 snelheid” en “1/10 buggy”. Binnen de zeer populaire 1/12 klasse is er een onderverdeling gemaakt tussen klasse A (modified piloten), B (standaard motoren – gevorderden) en C (standaard motoren – beginners). De aandacht van de voorzitter en zijn bestuur ligt in deze begin elektro-jaren vooral op het opvangen van de beginnende piloten. Het actief ledenaantal op de clubkampioenschappen groeit in 1/12e snel uit tot boven de 20 piloten.

(geen sinecure …. zonder een transpondertelsysteem oftewel: met krijtbord en chronometer)

Na enkele jaren stopt men wel met het bouwen van ‘eigen’ auto’s en schakelt men over op ‘bouwdozen’

Naast het groeiend ledenaantal begint de begeleiding van het bestuur op te leveren in de kampioenschappen. De jeugdwerking van MRCZ wordt geprezen en ook beloond, zowel door het gemeentebestuur maar ook met sportieve resultaten. Met een goeddraaiend bestuur en een gouden tandem in de vorm van Armand Vantomme (voorzitter) en Luc Deneef (secretaris) zijn het gouden jaren voor MRCZ.

Met piloten zoals een Steven Tack (zoon van de toenmalige bestuurslid Rufin Tack), Bruno en Kurt Deneef, Emmanuel Vantomme en Carl Vankersschaever had men eind de jaren ’80 echte speerpunten en in alle regionen van de 1/12e klasse was MRCZ altijd vertegenwoordigd; Steven en Emmanuel namen de klasse B voor hun rekening; in de klasse C was o.a. Luc De Brabandere terug te vinden en Bruno Deneef verdedigde met succes de eer in de A klasse. De oudste zoon van de voorzitter vindt zelfs in 1988 de jongerencup in Duitsland. Steven krijgt later de sportverdienste van het jaar van de gemeente Zwevegem, na zijn BK titel en een 4de plaats in een internationale wedstrijd in Dordrecht. Enkele jaren later wordt Emmanuel Belgisch kampioen standaard, Bruno wint zelfs races in Dordrecht. Een mooiere manier om het MRCZ jubileumsbestaan te vieren kon men niet verlangen!

De goede organisatie en talentrijke groep piloten wint aan bekendheid, ook in het buitenland. Steeds vaker komen internationale piloten af naar Zwevegem… de banden worden aangehaald met Dordrecht.. en de komende jaren zal MRCZ ook verantwoordelijk zijn voor het inrichten van BK 1/12de manches. MRCZ organiseert zelf ook wedstrijden op verschillende locaties, van een feesthal tot een sportzaal (aan het zwembad van Zwevegem) tot het uitwijken naar zalen in Deerlijk (ter huldiging van hun kampioen uit Deerlijk), in Avelgem ten voordele van vzw Feniks (home voor mindervaliden).

Het is duidelijk, de aandacht van MRCZ ligt op velerlei vlakken; sterk uitgebouwde jeugdbegeleiding; nationale én internationale successen en overwinningen (als gevolg) met aandacht en actieve steun voor het lokale verenigingsleven in Zwevegem en omstreken.

De bestuursploeg wijzigt soms maar met vaste waarden Armand en Luc, aangevuld met ofwel Jean Pierre Careelmont, Johan Deslé, Peter Buyze, Karel Careelmont ,… blijft MRCZ ook in de jaren 90 een goed geoliede machine.

De successen blijven met in ’93 een BK titel voor Karel Careelmont in de standaard klasse en een 2e plek voor Emmanuel Vantomme in de modified klasse (na BK winnaar Benoit Thomaes) … jawel we spreken opnieuw over 1/12de klasse … wat anders J en in 1994 wordt MRCZ zelfs op het WK 1/12de vertegenwoordigd (met een 42ste plek als beste resultaat)!

Maar hoezeer de piloten druk actief bezig zijn met successen te behalen…. ook het bestuur zit niet stil ! onder impuls van ons bestuurstrio Armand, Luc, Jean Pierre worden de binnenruimte, bergingsruimte, het circuit…. en nog veel meer aangepakt …. Het lokaal MRCZ wordt een echte pits met alles erop en eraan (de plafond wordt aangepakt (valse plafond), de bar wordt vernieuwd – zelfs een beetje van plaats veranderd,…)

De opkomst van de 1/10de auto’s is langzaamaan maar zeker ingezet om de 1/12de hegemonie af te breken (1/10de offroad oftewel ‘buggies’ , 1/10de pan cars, 1/10e touring).

Een laatste succes in 1/12e voor MRCZ valt te noteren in 1995 – een jaar waarin de FBA beslist voor de laatste keer een BK 1/12e te organiseren – of dat de opkomst de reden was (?) valt te betwijfelen;het deelnemersaantal lag nog steeds boven de 30 piloten… MRCZ trekt er zich niets van aan en met 2 BK titels: Emmanuel Vantomme in de 1/12de modified en Benedict Vantomme in de 1/12de standaard klasse wordt 1995 een kampioenenjaar. Met Glenn Ronsse stond er trouwens nog een MRCZ piloot op het podium in het BK ‘standaard’ eindklassement.

Doorheen de jaren ’90 wist MRCZ dankzij de inzet van zijn bestuur en piloten zich goed te vertegenwoordigen in binnen – en buitenland. Het opgebouwde netwerk van bevriende clubs, piloten zorgde ervoor dat de opkomst voor de jaarlijkse MRCZ internationale wedstrijd groot bleef.

In de jaren ’00 wordt de focus outdoor veranderd van buggy naar touring. De binnenkoer wordt heraangelegd. Op de parking zal er ook plaats zijn voor een vast podium en de mogelijkheid tot aanleg van een tijdelijk circuit.

We zijn in 2011 de verjonging van het bestuur die reeds enkele jaren geleden is ingezet wordt afgerond met het afscheid van de oprichter van de club. Armand de fakkel door aan Gregory Werniers, ook Luc De Brabandere “stopt” en geeft de fakkel door aan Benedict Vantomme.

In 2012 wordt de verjonging van het dagelijks bestuur nog verder gezet. Kurt Deneef zet zijn taak als ondervoorzitter stop en Benedict Vantomme geeft de schatbewaarderstaak door aan Rico Claeys. Het dagelijks bestuur bestaat vanaf dan uit Gregory Werniers, Thijs Dejager, Rico Claeys en Pieter Saelens.

Vele internationale piloten (vooral in 1/12e milieu) zakten in de ‘nineties’ af naar MRCZ: Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse kampioenen, EK winnaars en zelfs ooit WK winnaar (David Spashett) kwamen aan 1/12e wedstrijden in MRCZ deelnemen. Een pluim van erkenning voor de vele inzet en befaamde puike (wedstrijd) organisatie van het MRCZ bestuur.

In 2012-2013 wordt het tellingsgebeuren upgedated naar de laatste noden. Als software wordt er vanaf dan RCM gebruikt, de tellingsdecoder wordt in de loop van 2013 opnieuw upgegraded naar het laatste tellingssysteem van MyLaps.

Sinds 2011 wordt ruilen we de sporthal op de Kouter in voor OC De Kappaert. Sindsdien is dit onze vaste stek voor onze jaarlijkse open wedstrijd. Dit is één van de grootste Belgische eendagswedstrijden met vooral belangstelling uit België, Nederland en Frankrijk. Het aantal inschrijvingen varieert tussen de 70 à 90 piloten.

Vanaf 2013 wordt er naast het 1/10 Touring Clubkampioenschap opnieuw een 1/12 Pan Car Clubkampioenschap georganiseerd. Dit wordt altijd op zondagochtend gereden.

Ook in België wordt 1/12de Pan Car opnieuw omarmd. Verschillende edities van de Beker van België Pan Car zijn sinds 2018 gereden op het indoor circuit van MRCZ. Op wedstrijden 1/12 zijn de piloten van MRCZ vaak in numerieke meerderheid. Binnen de clubrangen zijn er verschillende toppiloten in de 1/12de schaal, met Rico Claeys en Benedict Vantomme die de ondertussen al oudere generatie beginnen te vertegenwoordigen, met Niels Degryze is er een nieuw MRCZ jeugdtalent dat klaar staat om top-20 op een EK te rijden.

Naast onze wekelijks werking organiseren wij, wedstrijden tellend voor:

  • het Belgisch Kampioenschap;
  • TamiyaCup België;
  • EPS (European Pan Series) (editie 2010, 2011).
  • Masters Of Foam 2022

Daarnaast organiseren wij ook jaarlijks een Internationale Open wedstrijd.